dissabte, 22 de juny del 2013

Mola de Genessies i Punta de Jovara

País/Comarca: Catalunya/Baix Camp i Ribera d'Ebre
Cartografia: ICC 1:25.000
Aproximació: Prenem la carretera C-44 a l'Hospitalet de l'Infant direcció a Mora, un cop passat Vandellòs, desprès del Km. 13 trobem el trencall a ma esquerra que indica Gavadà, el prenem i al cap de 2,4 km trobem a ma dreta el Mas de Genessies on aparquem el vehicle a peu de carretera per iniciar la ruta. (WGS84  41.015384º N, 0.796067ºE)
Ruta: Circular amb 663 metres de pujada acumulada i 11,72 km. de recorregut.
Prop de: Vandellòs
Inici/final: Mas de Genessies al camí de Gavadà,
Temps efectiu sense parades: 3h 33' ( total 7h 36' )
Alçada mínima - màxima: 441 - 763 metres.
Pendent màxima i mínima: + 24,44% - 25,49%
Lloc consultat: Wikiloc
Descripció: Partim del Mas de Genessies pel camí ample direcció al Coll del Rourar, PR-C 92, aviat trobem el trencall amb el pal indicador cap el coll, el camí molt fresat ens dur amb una suau pendent fins al coll , on hi ha un indicador que ens ho assenyala. Prenem el trencall a ma dreta, i un corriol enfila direcció cap a la imponent mola de pedra que ja fa estona que no la perdem de vista, poc despres fem cap a una rampa rocosa que ens dona accés a la Mola. Arribats a la planura de la mola, veiem a ma esquerra el poblat ibèric, i a ma dreta el vèrtex geodèsic on ens hi plantem amb un no res. La visió del Cap de Salou fins al Delta de l'Ebre, el Montsià, Els Ports, El Cardó, El Montsant, La Serra de Llaberia i les muntanyes de Tivissa i Vandellòs, converteixen aquest cim en una talaia perfecte per gaudir d'un bon esmorzar a la millor terrassa de la comarca. Desfem el camí i retornem al Coll del Rourar, prosseguint el camí abans deixat. La baixada es pronunciada, i amb reguerots per les pluges, un cop a baix tenim una bona visió de la Foradada, trobem un trencall, deixem el PR i prenem el camí a ma dreta molt encaixonat però molt bonic. Tornem a trobar un altre bifurcació, a ma dreta el barranc dels Ullals de Jovara, nosaltres prenem el camí de ma esquerra, resseguint el barranc de Jovara per on venim, fa estona que hem deixat el PR però anem trobant pintades grogues i blanques de tant en tant molt velles, poc desprès, una esplèndida ombra que ens proporciona una alzina molt gran, ens obliga sense voler a fer una parada, es just el punt on parteix el camí a ma esquerra per pujar a la cova de la Llúdriga. Una senzilla grimpadeta ens permetrà veure una sorprenent cova d'on surt una frescor que convida a passar-hi una estona i s'agreix a l'estiu. Reprenem el camí pel mateix barranc de Jovara i aviat veiem les Miloques de Quintana, dos monòlits de roca a cantó i cantó de la vall, el camí ens dur per la carena deixant les dos roques bessones a ma esquerra. En aquest tram la traça del camí en molt difusa, semblen camins fets per les cabres, però no te pèrdua, les vistes ens fan aturar-nos a cada moment per prendre fotografies de l'entorn i el paisatge es encisador i amb una llum molt potent. Resseguint la carena que ens dur al punt mes alt, la Punta de Jovara, les vistes tornen a ser una replica de les de la Mola de Genessies, però la Mola vista des d'aquí, te un encant especial. A partir d'aquest punt reprenem el camí de baixada direcció al Portell de Jovara, ens sorprèn la pendent tant pronunciada que farem, el que no ens esperàvem, es que el camí a partir d'aquí es inexistent, i farcit de arguelagues i de tot tipus de puntxes, aixó amb pantalons curts, converteixen el trajecte en un suplici, pagaba la pena dur uns pantalons llargs nomes per aquests 500 metres fins al Portell. Anem baixant per on podem mirant de no allunyarnos gaire de la carena, per fi veiem una fita, ens hi arribem però no hi cap camí, resseguim les fites que anem trobant, que ens assenyalen el millor per anar descendint fins al Portell. Hem perdut mol de temps però arribats al Portell i amb les cames malparades per les esgarrinxades, optem per no dirigir-nos cap a la Portella de Gardell com era la nostra intenció i retornem  per la pista que tenim al davant, i per la carretera desprès, fins arribar al Mas de Genessies mes tranquilament.
Observacions: No trobem aigua en cap punt del camí, a més el transit encaixonat entre parets, accentua la calor. Anar ben previstos d'aigua. L'ascensió a la Cova de la Llúdriga es molt recomanable, es l'ùnic punt on hem trobat uns degotalls d'aigua. Excepta la cabra, no hem trobat ningú en tot el dia, aquest aspecte solitari li confereix un plus d'encant.
Descarregat el track aquí
Seleccioneu per visualitzar el plànol a l'ICC
Itinerari fins al lloc de sortida

Clica l'imatge per veure l'àlbum.

1. Merci. Me l'apunto. Aquest any anem de vacances a Masriudoms i aquesta ruta em va de perles!

1. Es una molt bona ruta, et deixo l'enllaç d'un altre que ens va agradar moltíssim molt a prop d'on ets, ( http://corriols.blogspot.com.es/2012/10/mollo-puntaire.html )molt recomanable. Que gaudiu de d'aquestes rutes i d'unes bones vacances.