dissabte, 23 de novembre del 2013

Ascensió acumulada: 325 metres
Descens acumulat: 305 metres
Distancia: 5,05 quilòmetres
Temps efectiu sense parades: 1h 55' ( total 3h 02' )
Alçada mínima - màxima: 261 - 496 metres.
Pendent màxima i mínima: + 41,4% - 39,2%
Prop de: Mora d'Ebre
Inici/final: Ermita de Santa Madrona i Sant Jeroni
Lloc consultat: Wikiloc

Aproximació: A Mora d'Ebre prenem la N-240 direcció a Gandesa, i abans de deixar la població, prenem una travessia a ma dreta que ens indica "Ermita de Santa Madrona". Prenem aquest carrer, Av. Generalitat sense desviar-nos, i a prop de l'hospital hi ha un carrer a ma esquerra amb un indicador que diu "Sant Jeroni", el prenem i no deixem aquesta pista asfaltada fins arribar a l'àrea de Santa Madrona i Sant Jeroni, on hi deixem el vehicle. (WGS8441.115968 º N, 0.574147ºE)
Descripció: La ruta la iniciem a l'àrea de les ermites de Santa Madrona i Sant Jeroni. Partim direcció Sud, cap al fons de l'àrea i divisem a ma dreta la carena que de forma circular ens durà fins a la Picossa. Quant arribem al final de la zona d'esbarjo, veiem un corriol indicat amb una fita, aquest corriol ens duria directament a la carena, just al senyal que esta indicat al waypoint de la ruta, practicament a tocar de la Picossa. Nosaltres no el prenem i trenquem a la dreta, per començar a enfilar-nos a la carena. La carena no presenta dificultats però comença amb una bona pendent, que ens ajuda a guanyar alçada i bona visibilitat molt depressa. Al cap d'uns 600 metres trobem un pas un pel mes estret que podem esquivar per un dels flancs. A partir d'aquí el camí es va obrint i va perdent pendent fins que trobem un fita i un corriol que ve de La Cresta de les Cabres. Seguim pel nostre camí que va sortejant algun obstacle i que va pujant i baixant fins a arribar a cim de la Pena Roja, que ens proporciona molt bona vista del vessant oest, Ports, Serra Cavalls, Corbera d'Ebre. A partir d'aquest punt, el camí cada cop es torna mes planer, i va tancant el cercle que forma la carena d'aquest circ de la Picossa. Ens trobem el senyal que ens indica per anar cap a les ermites, que es el camí que em vist abaix al final de la zona d'esvarjo indicat amb una fita. Prosseguim el camí i aviat trobem els primers passos que ens condueixen al cim de la Picossa. Ens hi plantem en un tres i no res sense cap dificultat especial i des del cim podem divisar una molt bona vista de la Ribera d'Ebre. Fem les fotos de rigor, i descendim de la Picossa passant per un pas equipat amb una maroma i que ens condueix al coll, el deixem per tornar-hi desprès i ens enfilem per un camí molt costerut fins al Cim de l'Estel. A dalt del cim apreciem el que ja es veia a venir des de la Picossa. La visió des del l'Estel es de 360º, més ample i bonica que la visió des de la Picossa. Retornem al coll i baixem seguint el camí mes evident que es va decantant i resseguint les parets per passar per sota de l'Estel. Anem resseguint aquest camí que ens dur fina a la Cova de la Porca, un gran forat a la paret practicament a sota del cim de l'Estel. Seguim avall i a partir d'aqui haurem de fer sevir el nostre olfacte per anar seguint un camí que fins ara a estat sempre molt evident i que de cop s'ha esborrat bastant. Mica en mica anem perdent alçada i decantant-nos cap al nord-oest, fins que trobem la pista forestal que ens durà ràpidament a les ermites. Es una ruta curta però molt concentrada, amb varietat de terrenys i diferents maneres de progressar i amb molt bones vistes dels massissos que tenim a prop, Montsant, Llaberia, Tivissa, Cardó, Ports.
Observacions: La zona es seca i desprovista de cap altre punt d'aigua des de que hem partit de les ermites, per tant anar ven provistos d'aigua. Trobem senyals de pintura verda i blanca des del trencall que ve de La Cresta de les Cabres fins al senyal del camí que baixa a les ermites, el camí fins la cova es sempre molt fresat i visible.
Descarregat el track aquí
Seleccioneu per visualitzar el plànol al ICC
Itinerari fins al lloc de sortida
Clica limatg per veure l'album